En håndbok som gir fagforeningsfolk viktige redskap for å motarbeide sosial dumping i arbeidslivet. Les mer | ![]() |
Denne fyldige kommentarutgaven vil være et referanseverk for alt arbeid innen arbeidsmiljølovens områder. Les mer | ![]() |
Nesten hver dag opplever engasjerte tillitsvalgte et behov for å kunne mer om økonomi og regnskap. Denne boken er skrevet for å gi dem og andre med samme behov den forståelsen de trenger. Les mer | ![]() |
Studentopptak startet på den første offentlige godkjente fagskole HMS. Les mer | ![]() |
AOF lanserte høsten 2012 ny grunnopplæring arbeidsmiljø hvor krav til kvalitet og fleksibilitet står i sentrum. Les mer | ![]() |
Trenger du basisinformasjon om personvern i arbeidslivet, så er dette kurset for deg. Les mer | ![]() |
Selskap som ønsker å drive som bemanningsforetak i Norge, vil få en meldeplikt til Arbeidstilsynet. I tillegg til at man må oppfylle disse kravene, må foretaket være registrert i Enhetsregisteret og hos skatteetaten.
Innføringen av en meldeplikt vil gi Arbeidstilsynet lettere tilgang til informasjon om bemanningsforetakene, noe som vil lette tilsynet og kontrollen med foretakene. Departementet har også vist til at ordningen vil kunne bidra til samarbeidet med andre tilsynsetater, blant annet skattemyndighetene.
Arbeidstilsynet skal opprette og føre register over alle bemanningsforetak som har oppfylt meldeplikten. Registeret skal være offentlig tilgjengelig. Slik vil alle lett kunne sjekke om foretaket har oppfylt sin meldeplikt.
For at registeret skal ha troverdighet, krever bestemmelsene at foretakene hvert år skal sende melding til Arbeidstilsynet om at de fortsatt fyller kravene. Unnlater virksomheten å oppfylle dette kravet, risikerer den å bli slettet fra registeret.
Mer om melde- og registreringsplikt for utleie av arbeidskraft finner du på Arbeidstilsynets nettsider.